Může se stát, že se ti nelíbí, co a jak Umpod dělá. V takovém případě je dobré vědět, jak se můžeš ohradit, jak si stěžovat a jak to celé bude probíhat.

Jak je možné stížnost podat?

Napiš nám e-mail

Napiš nám e-mail

podatelna@umpod.cz

Stížnost pošli na adresu UMPOD

Stížnost pošli na adresu

Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí

Šilingrovo nám. 3/4, Brno 602 00

Podej stížnost osobně na adrese Umpodu

Podej stížnost osobně na adrese Umpodu

zobrazit na mapě

U nás v kanceláři s tebou vše ráda probere a stížnost sepíše zástupkyně ředitele Markéta Kačerová Nováková, anebo nějaký jiný pracovník Umpodu.

Kdo si může stěžovat?

Dítě nebo dospívající, kterého se případ týká

Například Matěj (14), jehož rodiče se rozvádějí a kterého Umpod zastupuje u soudu. Matějovi se nelíbilo, jak se k němu jeden pracovník Umpod choval.

Dítě nebo dospívající, který je blízkou osobou člověka, kterého se případ týká

Například Sára (16), která je nevlastní sestrou Matěje. Sáry se sice soud netýká, protože bydlí u svého táty (jiného než má Matěj), ale nelíbilo se jí, co Umpod doporučil soudu.

Dospělý klient Umpodu

Například máma (nebo táta) Matěje, kteří řeší svůj rozvod a péči o Matěje a řeší to s Umpodem, ale nelíbí se jí (mu), jak dlouho všechno trvá.

Jiná osoba, která je blízká člověku, kterého zastupuje Umpod

Například babička Matěje, které se zdá, že Umpod nedělá dost pro její dceru a vnuka.

Na co si můžeš stěžovat?

Na nevhodné chování pracovníka Umpodu

Například Matějovi se zdálo, že pracovník Umpodu nebyl milý, nutil ho říct, co nechtěl. Pracovník Umpod se choval k jejich rodině nehezky až sprostě, nebo se mu na chování pracovníka k němu nelíbilo něco jiného.

Na nesprávný postup Umpodu

Například Matějovi se nemuselo líbit to, že neměl dost informací o tom, co se děje, že se ho nikdo nezeptal na názor a přání, že všechno dlouho trvá, že musí pořád někam jezdit. Nemusela se mu líbit ani spousta jiných věcí, které měl či neměl zařídit Umpod.

Co má stížnost obsahovat?

  • Musí obsahovat tvé jméno, příjmení, datum narození, adresu, anebo jiný kontakt (email, telefon).
  • Musí v ní být napsáno, co se stalo a nač přesně si stěžuješ, a to co možná nejpřesněji.

    Např. kde a kdy se to stalo, jaký pracovník to řešil, pokud znáš jeho jméno (pokud ne nevadí), co jsi čekal, že pracovník Umpodu udělá a co bylo nakonec úplně jinak a podobně.
     
  • Může, ale nemusí, v ní být napsáno, jak bys chtěl, aby to bylo jinak, nebo co by se mělo udělat teď.

Co se bude dít se stížností, když na Umpod dojde?

  • Do 7 dní ti Umpod pošle informaci, že tvou stížnost dostal a bude ji řešit.
  • Tvou stížnost bude řešit zástupkyně ředitele Markéta Kačerová Nováková ještě spolu s dalším pracovníkem a rozhodovat o jejím vyřízení bude ředitel Zdeněk Kapitán.
  • Podrobně si přečtou spis tvojí rodiny, kde jsou všechny dokumenty a zápisy toho, co se zatím stalo.
  • Mohou (ale také nemusí) ti zavolat nebo tě jinak kontaktovat a zeptat se na podrobnosti toho, co jsi napsal, aby tomu dobře rozuměli.
  • Zeptají se pracovníka, který celou situaci řešil, jak celou situaci vidí on.

    Nakonec ředitel ze všech informací vyhodnotí, zda bylo porušeno nějaké pravidlo, nebo postup, nebo zda někdo udělal chybu v něčem jiném. To pak sepíše do odpovědi pro tebe, kterou ti pošle na tvou adresu nebo tvůj e-mail.

Jaká může být odpověď Umpod?

  • Odpověď přijde podepsaná ředitelem Zdeňkem Kapitánem, i když informace zjišťovali i jiní pracovníci.
  • V odpovědi může Umpod říci, že udělal chybu. Pak se ti určitě omluví a navrhne, jak to napravit nebo co udělá, aby se něco podobného už nestalo.
  • V odpovědi může Umpod také říci, že i když jsi nespokojený a nelíbilo se ti to, chyba se podle všeho zkoumání nestala. Ale že jsme přesto rádi, že jsi nám napsal.

Jak dlouho to celé trvá?

  • Vyřídit stížnost musí Umpod do 60 dní (tedy 2 měsíců) – to ti musí přijít odpověď.
  • Prodloužení doby je možné jen ze závažných důvodů a určitě by ti to Umpod napsal.

Dozví se rodiče nebo jiné osoby, že jsem poslal stížnost?

Umpod kontaktovat tvé rodiče sám od sebe o tvé stížnosti nebude, ani od nich nebude nic zjišťovat. Takže pokud jim to sám neřekneš, pak se to asi nedozví.

Ale celá tvá stížnost bude vložena do tvého spisu, kam tví rodiče mohou kdykoliv nahlédnout, pokud o to požádají, a stejně tak může nahlížet i soud. Takže to mohou zjistit.

Pokud bys nechtěl, aby se cokoli z toho, co nám řekneš, tvoji rodiče nebo soud dozvěděli, pak nám určitě řekni, že si to nepřeješ. Vše založíme do speciální „žluté” složky, do které nemá nikdo přístup, a informace se stanou důvěrnými.

Není to divné, stěžovat si?

Pokud se ti něco nelíbí, je vždycky fajn se ozvat. Slušnou formou popsat, co se ti nelíbí a jak bys to chtěl jinak, je známka zdravého sebevědomí.

Rozhodně se k tobě nebo k tvé rodině na Umpodu kvůli stížnosti nebudeme chovat jinak. Naopak, pokusíme se poctivě zjistit, zda jsme neudělali chybu (chybovat může každý – i naši právníci nebo psychologové), a napsat ti, jak to vidíme za Umpod my.

Pokud chybu najdeme, určitě se omluvíme, a pokusíme se chybu napravit. Pokud chybu nenajdeme, pokusíme se ti lépe vysvětlit, jak to funguje, i když zároveň chápeme, že i tak tě situace může štvát. Rozhodně se pokusíme, aby příště všechno bylo lepší.

Nikdo tvou stížnost nepoužije proti tobě nebo tvé rodině. Máš právo si stěžovat, pokud se ti něco nelíbí.

Co když nepřijde odpověď?

Pokud se ti odpověď Umpodu nelíbí a máš pocit, že něco nebylo fér, můžeš stížnost poslat ještě na dvě další místa, kde znovu vše ještě pečlivěji prošetří, aby zjistili, zda chyba vznikla, anebo ne. Jsou to:

Veřejný ochránce práv
A: Údolní 39, 602 00 Brno
Wdeti.ochrance.cz
Edeti@ochrance.cz
T: 542 542 888

Ministerstvo práce a sociálních věcí
A: Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
E: podatelna: posta@mpsv.cz

Formulář stížnost

položky označené hvězdičkou jsou povinné

Toto pole je povinné.
Toto pole je povinné.
Toto pole je povinné.

Jak ti můžeme odpovědět?

Toto pole je povinné.